maandag 1 oktober 2007

Wereldpolitiek bijeenkomst 1, 1 oktober 2007

Vandaag hebben we het gehad over linkse en rechtse invloeden in de politiek. Ik ben zelf erg geïnteresseerd in de hedendaagse politiek en kijk graag naar de debatten in de Tweede Kamer. Alleen wat er vaak mist bij mij is de politieke achtergrond, lees geschiedenis. In deze geschiedenis wil ik erg graag te weten komen hoe wij zo zijn gekomen. Door alle politieke stromingen die vooraf zijn gegaan in de wereld en invloed hebben op Nederland wil ik beter weten hoe het komt dat bijvoorbeeld een Geert Wilders zoveel aandacht krijgt.
Ik ben van mijzelf erg geïnteresseerd in de maatschappij en daarbij hoort ook politiek. In de politiek kan immers bepaald worden hoe ik later als cultureel maatschappelijk werker aan de slag moet met de doelgroep. Het gaat dan misschien alleen om accenten maar deze zijn zeker ook belangrijk.

In dit college kwam naar voren het verschil in tussen links en rechts en de vroegere uitwerkingen hiervan. Ik vond het goed om te weten hoezo wij nu een democratie zijn en niet een dictatuur of een totalitaire staat. Ik heb wel eens gehoord dat democratie de dictatuur is van de meerderheid. Dit vond ik op zich wel een grappige uitspraak maar niet helemaal terecht. Niet terecht omdat wij in meerderheid, al dan niet los van elkaar, een nieuw parlement kiezen en hieruit komt het kabinet naar voren. Deze meerderheid heeft dan de komende jaren de macht maar wel vanuit een mandaat. Dit mandaat houdt natuurlijk, met alle peilingen die er tegenwoordig zijn, geen stand maar er moet een bestuur zijn dat ergens op rekenen kan. Ik kan me dan eigenlijk ook best wel ergeren aan alle peilingen die er tegenwoordig zijn om meer sensatie te brengen in de politiek.

Maar even terugkomend op de geschiedenis van het linkse en rechtse denken. Het fascineert mij wel om te weten dat geen enkele theorie of denkwijze in de politiek de juiste is. Het communisme is in wezen een goede theorie alleen willen mensen altijd meer en zou het dus nooit slagen. De constructie zoals China die kent is eigenlijk wel een goede inrichting denk ik. Hoewel China niet echt de mensenrechten respecteert. Ik denk dat het kapitalisme eindigt in een grote explosie van hebberigheid. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen altijd kan krijgen wat hij/zij wil, the American Dream zeg maar. Als iedereen zich hierop focust kan het niet goed gaan. Dan is er te weinig ruimte voor een ieder en zal dit dus leiden tot een explosie. Waar we dan in terecht komen weet ik niet, misschien wel het systeem zoals China dat nu kent.

Geen opmerkingen: