dinsdag 2 oktober 2007

Wereldgeschiedenis bijeenkomst 1, 2 oktober 2007

Aan het begin van deze bijeenkomst werd er gevraagd wat we zochten in deze cursus. Mijn antwoord hierop was het zoeken van een basis/begin. Dit om de aarde te zoeken met waar wij als mensen tegenwoordig mee bezig zijn. Hoe wij zijn geworden als wij nu zijn. Natuurlijk zijn niet alle gewoontes direct te herleiden uit onze geschiedenis maar dan zijn ze wel indirect te herleiden.

Vandaag begonnen we met wereldreligie. Eigenlijk is religie een hoop op betere tijden, tenminste zo heb ik het vandaag opgevat. Er wordt door een religie een belofte gedaan dat je een beter leven leidt als je gelooft en dat je daarvoor op ten duur beloond zult worden. In deze belofte geloof ik zelf niet. Ik heb laatst een programma gezien dat alles wat je gelooft je niet weet en andersom. Ik ben dus meer van het weten van iets en anders bestaat het niet. Het grappige was dat er vandaag verteld werd dat we eigenlijk niks weten en eigenlijk altijd uitgaan van een aanname. Daar ben ik het wel mee eens maar het geeft me wel een raar gevoel. Dat betekent dus dat we alles berusten op aannames en dat 1 plus 1 ook 3 kan zijn in principe. Als we niet uitgaan van de logica van de wetenschap dan.

Religie geeft ons hoop en een toevlucht voor ons spirituele zintuig. De vraag die hier bij kan stellen is of je dit zintuig wel wil gebruiken en of iedereen op zoek is naar zingeving. Ik denk dat iedereen wel op zoek is naar iets (ietsisme) maar dat dat niet altijd op spiritueel vlak hoeft te zijn maar ook op het praktische vlak zoals een hobby/sport waar je je helemaal ik kan laten gaan.
Het grappige van het college van vandaag is eigenlijk hoe meer we van elkaar willen verschillen hoe meer we op elkaar gaan lijken. De basale behoeften van mensen blijven toch altijd gelijk en dit zal de komende eeuwen ook nog wel zo blijven is mijn aanname.

Geen opmerkingen: